استخراج سنگ های ساختمانی

ایران دارای معادن عظیم بخصوص معادن سنگ است.در معادن سنگ کشور ما ، سنگ مرمر، سنگ گرانیت ، سنگ مرمریت ، سنگ تراورتن و … یافت میشود و به همین جهت ایران به بهشت معادن سنگ ساختمانی شهرت دارد.

ایران علاوه بر اینکه از نظر رنگ و تنوع و کیفیت سنگ های تولیدی شهرت دارد،از لحاظ حجم ذخایر سنگ های ساختمانی نیز،رتبه چهارم در جهان را کسب کرده است.

تعداد زیادی از معادن سنگ ایران در استان اصفهان است.بطوریکه این استان در رتبه نخست کشور از لحاظ حجم تولید سنگ ساختمانی قرار گرفته است.

بیشترین معادن سنگ در این استان مربوط به سنگ تراورتن است.در این استان حدود 89 معدن سنگ تراورتن وجود دارد.

استان یزد ، استان فارس ، استان آذربایجان غربی و لرستان ازدیگر استان هایی هستند که با دارا بودن معادن سنگ ساختمانی در زمینه استخراج سنگ ساختمانی فعالیت میکنند.

معادن سنگ ایران

برای استخراج سنگ ساختمانی از روش های متعددی استفاده میشود.استفاده از مواد منفجره ، برش با فشار آب ، برش با لیزر، استخراج با شعله و استخراج با چال موازی از روش هایی هستند که امروزه از آنها به دلایل مختلف کمتر استفاده میشود.

در حال حاضر بهترین روش برای برش سنگ استفاده از سیم برش الماسه و استخراج با مواد شیمیایی منبسط شونده است.

برای برش دادن سنگ به روش فشار آب از دستگاهی بنام جت آب استفاده میشود.در این دستگاه،فرآیند برش با استفاده از فشار آب و مواد ساینده انجام میشود.

بله درست است.اگر سرعت آب به قدری افزایش یابد (900 متر در ثانیه) حتی میتواند فلزات و سنگ را برش بدهد.

یکی از معایب روش برش با جت آب ، اتلاف زیاد آب است.در این روش در هر یک دقیقه حدود 4 لیتر آب مصرف میشود.

استخراج سنگ با روش فشار آب

جهت اطلاع از قیمت دستگاه راسول حفاری کلیک کنید.

قدیمی ترین روش استخراج سنگ های ساختمانی ، استخراج با چال موازی است.در این روش همانطورکه از نامش مشخص است عملیات جدا کردن بلوک سنگ با حفر تعداد زیادی چال انجام میشود.

در این روش در یک خط تعداد زیادی چال با فاصله از یکدیگر حفر میشود که تعداد چال ها و فاصله بین آنها به نوع سنگ ، وزن سنگ و استحکام آن بستگی دارد.

لازم به ذکر است که استخراج با چال موازی برای استخراج هر نوع سنگی مناسب نیست.به عنوان مثال این روش برای معادن گرانیت روش مناسبی نیست.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و به منظور حفظ ذخایر معدنی و تولید کالای با کیفیت، معمولا از روش سیم برش الماسه برای استخراج سنگ های ساختمانی استفاده میشود.

در روش استخراج سنگ با سیم برش الماسه ابتدا دو چال عمود برهم روی سنگ موردنظر ایجاد میشود.بعد از آن سیم الماسه بین چال های ایجاد شده عبور داده میشود و عملیات جدا کردن بلوک سنگی با استفاده از دستگاه سیم بر انجام میشود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه سایر مقالات این سایت را دنبال کنید.