بررسی انواع و مراحل حفاری

مقدمه

در اصطلاح ساختمانی، گودبرداری فرآیند برداشتن زمین برای تشکیل حفره در زمین است. در مکان‌های کوچک یا در فضاهای محدود، حفاری ممکن است با وسایل دستی و با استفاده از ابزارهایی مانند کلنگ، بیل و چرخ‌ انجام شود. کارهای حفاری در مقیاس بزرگتر به دستگاه های سنگین مانند بولدوزر و بک آکتور نیاز دارند. برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با دستگاه های حفاری با بزرگترین تولید کننده دستگاه سیم برش مراجعه کنید.

بررسی مراحل حفاری

حفاری خاک سطحی

این مورد شامل حذف لایه باز از سطح زمین ، از جمله هر گونه پوشش گیاهی یا ماده پوسیده ای است که می تواند خاک را تراکم پذیر و در نتیجه برای تحمل بارهای ساختاری نامناسب کند. عمق از زمین تا زمینی دیگر متفاوت است، اما معمولاً در محدوده 150-300 میلی متر است.

حفاری زمین

این مرحله شامل برداشتن لایه خاک مستقیماً زیر خاک سطحی است. مواد حذف شده (که به عنوان “غناب” نامیده می شود) اغلب ذخیره می شود و برای ساختن خاکریزها و پایه ها استفاده می شود.

حفاری سنگ

این مرحله حذف موادی است که بدون استفاده از روش های حفاری خاص مانند حفاری (با دست یا با ماشین آلات سنگین) یا انفجار با مواد منفجره قابل حفاری نیست. استفاده از دستگاه حفاری سنگ راسول بهترین گزینه برای این مرحله است.

حفاری لجن

این حذف مواد و خاک بیش از حد مرطوب است که برای ذخیره سازی نامناسب است.

حفاری طبقه بندی نشده

این مورد حذف ترکیبی از مواد فوق است، مانند جایی که تشخیص بین موادی که با آنها مواجه می شوند دشوار است.

هدف حفاری

حفاری را می توان با توجه به هدف کار نیز طبقه بندی کرد:

حفاری را برش داده و پر کنید

این فرآیند حفاری است که در آن مواد کنده می شوند و خاک سطحی و خاک زمین برداشته شده را می توان به عنوان پرکننده برای خاکریزها، بخش های مرتفع و غیره استفاده کرد. همچنین می‌توان از آن برای تشکیل یک سطح همسطح برای ساختن استفاده کرد، زیرا بخش‌های مرتفع «بریده می‌شوند» و به «پر کردن» بخش‌های پایینی منتقل می‌شوند.

حفاری ترانشه

ترانشه حفاری است که طول آن بسیار بیشتر از عمق است. ترانشه های کم عمق معمولا کمتر از 6 متر عمق و ترانشه های عمیق بیشتر از 6 متر در نظر گرفته می شوند.

گودبرداری ترانشه یا پایه معمولاً برای تشکیل پی های نواری، خدمات مدفون و غیره استفاده می شود. انتخاب تکنیک و دستگاه برای حفاری، حمایت و پرکردن ترانشه به عواملی مانند: هدف از سنگر، ​​شرایط زمین، محل ترانشه، تعداد موانع و غیره بستگی دارد.

تکنیک های رایج مورد استفاده عبارتند از:

عمق کامل، طول کامل: مناسب برای ترانشه های باریک طولانی با عمق کم، مانند خطوط لوله و فاضلاب.

عمق کامل، مراحل متوالی: مناسب برای ترانشه های عمیق که در آن کارها می توانند به ترتیب پیشرفت کنند و خطر ریزش را کاهش دهند.

عمق مرحله، مراحل متوالی: مناسب برای ترانشه های بسیار عمیق در مناطق محدود، پی های عمیق و زیرسازی.

انواع محیط حفاری

حفاری زیرزمین : زیرزمین بخشی از یک ساختمان است که به طور جزئی یا کاملاً زیر سطح زمین قرار دارد

حفاری جاده : این معمولاً شامل برداشتن خاک سطحی و برش و پر کردن است.

حفاری پل : این معمولاً شامل حذف مواد برای پایه و تکیه گاه پل ها می شود. کار را می توان به حفاری مرطوب، خشک و سنگ تقسیم کرد. حفاری های زیر آب ممکن است به روش های خاصی از حفاری و انفجار نیاز داشته باشد.

لایروبی : لایروبی فرآیند حفاری و حذف رسوبات و زباله ها از زیر سطح آب، به طور معمول از کف دریاچه ها، رودخانه ها، بندرها و غیره است.

بیش از حفاری : گودبرداری که فراتر از عمقی است که برای تشکیل یک سازه زیرزمینی به دلیل وجود مواد نامناسبی که باید حذف شوند، لازم است.

پشتیبانی حفاری : مصالح دارای ویژگی های پایداری متفاوتی در حین عملیات گودبرداری هستند. «زاویه سکون» ماده، شیب‌دارترین زاویه‌ای را توصیف می‌کند که در آن بدون پشتیبانی پایدار می‌ماند. زاویه دقیق استراحت به وجود آب های زیرزمینی بستگی دارد.

نوع و میزان نگهدارنده موقت مورد نیاز به عوامل زیر بستگی دارد:

پایداری و زاویه سکون زیر خاک.

نزدیکی حفاری به وسایل نقلیه، خدمات و ساختمان ها.

سطح ایستابی.

نوع های مواد زیر خاک

عمق حفاری

مدت زمانی که حفاری باز می ماند.

زمان سال و شرایط آب و هوایی.

انواع نگهدارنده قابل استفاده عبارتند از:

تکیه گاه های چوبی: معمولاً برای ترانشه های کم خطر، باریک، شفت ها یا سربرگ ها استفاده می شود.

ترانچ باکس ها: می توان آن ها را در ترانشه های از پیش حفاری شده در موقعیت های کم خطر قرار داد.

ورق های ترانشه: می توانند روی هم قرار گیرند یا به هم متصل شوند و برای پشتیبانی مداوم از ترانشه های عمیق تر استفاده می شوند.

لنگرهای زمینی و پیچ و مهره سنگ.

کیسون ها و…

از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی کردی سپاسگذاریم برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با حفاری ، تونل و… ما را در سایر مقالات دنبال کنید.

 

1 پاسخ
  1. حمید پورافغان
    حمید پورافغان گفته:

    سلام . متین لاستیک تولید کننده انواع شیلنگهای ۱۲ متری لاستیک فنردار و منجیدار ضد سایش ، از سایز ۲ اینچ تا ۶ اینچ .
    در صورت تمایل با شماره های ۰۹۱۲۷۰۴۹۸۶۷ و ۰۹۱۲۰۳۴۹۸۱۵ تماس حاصل نمایید. ممنون

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *