انواع روش برشکاری آهن آلات

مقدمه

همان طور که می ‌دانید، آهن آلات کاربرد های زیادی در زندگی ما انسان‌ ها دارند و از آن ها می ‌توان در صنایع مختلفی مثل: ساختمان سازی، معماری، طراحی دکوراسیون داخلی و … استفاده کرد. اما برای این که بتوان این قطعات را به ابعاد دل خواهی که نیاز است در آورد، بایستی یک سری عملیات به وسیله ی دست یا ابزار های خاص روی آن ها صورت بگیرد که به این فرایندی که باعث جدا سازی قطعات و تبدیل شدنشان به ابعاد کوچک‌ تری می شود، برشکاری آهن آلات می‌ گویند.

از متد های زیادی می ‌توان برای برشکاری فلزات استفاده نمود. هدف از نوشتن این مقاله نیز، بررسی انواع روش‌ های موجود برای برشکاری آهن آلات است.

معرفی روش ‌های گوناگون برشکاری فلزات:

در زمان‌ های گذشته به وسیله ی فرز کاری، سمباده زنی و تراشکاری و … آهن آلات را برش می ‌دادند. اما با پیشرفت ‌هایی که در حال حاضر در تکنولوژی به وجود آمده است. این روش ‌ها قدیمی شده و از متد های جدید تری برای این کار استفاده می ‌کنند. برش کاری فلزات به وسیله پلاسما، لیزر و گاز از روش ‌های امروزی مورد استفاده در این زمینه می ‌باشند که به این تکنیک برش کاری حرارتی می ‌گویند. در ادامه بیشتر راجع به این تکنیک صحبت می‌ کنم.

انواع دستگاه‌ های برش ورق در اصفهان را می ‌توانید از شرکت سپاهان برش کوه تهیه کنید.

منظور از برش کاری حرارتی چیست؟

همان طور که از اسم این روش مشخص است، برای برش دادن فلزات از حرارت استفاده می ‌کنند. که این حرارت بین هتصد و پانزده تا هشتصد و هفتاد و یک درجه سانتی گراد می ‌باشد. و به کمک پلاسما، لیزر و یا گاز صورت می ‌گیرد. این روش را می ‌توان بر روی ورقه‌ های فولادی کربن که دارای آلیاژ کمی می ‌باشند، تیر های آهن و هم چنین آهن آلاتی که در برابر اکسید شدن مقاوم اند و با شعله قابل برش دادن نیستند، اجرا کرد. برای انجام خدمات برش آهن آلات در اصفهان می ‌توانید به شرکت سپاهان برش کوه مراجعه کنید.

آشنایی با برش کاری با پلاسما یا قوس الکتریکی:

یکی از پر کاربرد ترین روش‌ های برش کاری حرارتی استفاده از قوس الکتریکی یا پلاسما جهت برش دادن فلزات است. که در این روش برای تبدیل کردن قطعات به سایز های کوچک تر حتماً بایستی از آهن آلاتی استفاده شود، که ضخامت آن ها بین یک تا سی میلی ‌متر باشد. استفاده از این روش برای برش کاری ورقه های فلزی بسیار به صرفه و ارزان ‌تر از روش ‌های دیگر است.

استفاده از گاز برای برش کاری آهن آلات:

این روش را فقط می‌ توان بر روی فلزات فولادی کم کربن و با آلیاژ کم اجرا کرد. دو گاز اکسی پروپان و اکسین استیلن از رایج ‌ترین گاز هایی می ‌باشند که در این روش استفاده می ‌گردند. علاوه بر آن اگر بخواهید در فلز مورد نظر لبه‌ های تیزی را به وجود آورید، می ‌توانید از این روش استفاده کنید. ورقه‌ هایی که برای برش کاری در این روش انتخاب می گردند، بایستی بین ده تا بیست هزار میلی‌ متر ضخامت داشته باشند.

قطعاتی با ضخامت بالا را بهتر است با گاز استیلن و ورقه‌ های نازک تر را به وسیله ی گاز پروپان برش دهید، تا قطعات به دست آمده کاملا یکنواخت و منظم به نظر برسند.

آشنایی با برش کاری توسط اشعه لیزر:

این تکنیک را می ‌توانید بر روی ورقه ‌های آلومینیومی لوله ها و پروفیل‌ هایی که به شکل سه بعدی هستند، انجام دهید. برش کاری توسط لیزر را می ‌توان توسط سه روش پلاسما اکسیژن و الکترود پوشش دار انجام داد. برای اجرای این تکنیک باید سرعت دستگاه را متناسب با ضخامت ورقه ‌های آهنی تنظیم کنید.

 به عنوان نمونه: هر چه قدر میزان ضخامت ورقه ی فلزی کم تر باشد سرعتی که برای برش کاری در دستگاه انتخاب می ‌کنید، بایستی بالا تر برود. در حین کار با لیزر به دلیل خروج بخار از یک جریان گاز با فشار بالا جهت دور کردن آن از محل برش استفاده می ‌کنند.

معرفی برش کاری مکانیکی:

همان طور که اشاره کردم، یکی از روش‌ هایی که برای برش کاری آهن آلات می ‌توانید، استفاده کنید برشکاری حرارتی است. اما روش دیگری نیز برای این کار وجود دارد که به آن برش کاری مکانیکی می‌ گویند. چنان چه در این تکنیک از ماشین و یا اره استفاده گردد، به آن براده برداری گفته می ‌شود. در متد بدون براده برداری نیز از وسایل مختلفی مثل: قیچی و گیوتین برای جدا سازی قطعات استفاده می‌ کنند.

آشنایی با برش کاری با گیوتین:

دستگاه گیوتین در مدل های مختلفی از جمله: مکانیکی، هیدرولیکی و پنو ماتیکی در بازار دیده می ‌شود. در این روش ابتدا باید محل برش را روی ورقه ‌های فلزی نقشه کشی کرد و سپس به جدا سازی قطعه ی مورد نظر پرداخت. چنان چه قصد برش یک قطعه ی فلزی با ضخامت کم یا ضخیم را دارید، می توانید از مدل‌ های هیدرولیکی یا مکانیکی استفاده کنید. و اگر بخواهید که این متد را با سرعت بیشتری انجام دهید، بهتر است از دستگاه گیوتین مدل پنوماتیکی یا هیدرولیکی استفاده نمایید.

برش کاری با اره مدور:

یکی از ابزار هایی که می ‌توان از آن برای برش دهی آهن آلات استفاده کرد، اره‌ های گرد بر یا مدور می ‌باشند. تیغه ‌هایی که در این مدل ابزار ها به کار رفته است، قادرند ورقه‌ های فلز با ضخامت ۳/۸ اینچ را برش دهند. توجه داشته باشید که هنگام کار با این نوع اره ها تراشه های آهن داغ در هوا پخش می شوند. بنابراین زدن عینک و استفاده از لباس و دستکش ایمنی در حین کار با آن ضروری است.

نتیجه گیری:

روش های زیادی برای جدا سازی قطعات فلزی در بازار وجود دارند، که می ‌توانید به کمک آن ها ورقه ‌های آهنی را به ابعاد مورد نیازتان در آورید. همان طور که با خواندن این محتوا آگاه گشتید. هر فلزی با هر میزان ضخامتی را بایستی با کمک یک روش خاص برش دهید، تا قطعات به دست آمده کاملا یک دست و صاف باشند. شما قادرید ابزار های برش را با توجه به میزان بودجه ‌ای که دارید و هم چنین ضخامت ورق مورد نظر انتخاب نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *