سیم برش الماسه معدن

مهم ترین تجهیزات و لوازم ایمنی برای حفاری

برای مشاغلی که در زمینه حفاری و ساخت و ساز فعالیت می کنند، دانستن اینکه مهم ترین تجهیزات برای حفاری کدام اند، بسیار حائز اهمیت است. دستگاه حفاری در انواع مختلفی موجود هستند تا کار شما را ساده تر کنند. در ادامه برخی از این دستگاه ها را معرفی خواهیم کرد.

دستگاه حفاری چیست؟

ماشین آلات حفاری، تجهیزات مورد استفاده برای حفر سوراخ در زمین برای فعالیت هایی مانند ایجاد چاه (نفت، گاز طبیعی، آب و نمک) و اکتشافات علمی هستند. همچنین حفاری سوراخ در مناطق سنگی برای دریافت بار های انفجار، عملیاتی در حفاری تونل، معدن و سایر حفاری ها است.

حفاری یکی از کار های خطرناک در حوزه ساخت و ساز و صنعت است که حفظ ایمنی در آن بسیار ضروری است. از همین رو دقت در تامین امنیت حفاری بسیار مهم بوده و باید اهمیت ویژه برای آن قائل بود. واضح  است که یکی از راه های مناسب برای کم کردن خطرات این است که خطرات را به حداقل برسانید و با کنترل عوامل در حوزه حفاری امنیت کارکنان و منطقه را تضمین کنید. با توجه به خطر ساز بودن حفاری ها، استفاده از بهترین دستگاه حفاری بسیار مهم است و افراد توجه خاصی به آن دارند.

دریل حفاری روی سطح

چرا استفاده از تجهیزات ایمنی در حین حفاری ضروری است؟

یکی از خطرناک ترین کار های ساختمانی حفاری است که احتمال فرو ریختن قسمتی از ساختمان یا سازه در گود برداری یا حفاری وجود دارد. این احتمال هم در گود برداری ساختمان، معدن یا کندن چاه امکان پذیر است. حفاری خطرات زیادی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • امکان خفگی به دلیل کاهش اکسیژن در داخل تونل ها و معادن
  • استنشاق مواد سمی
  • احتراق
  • عبور و مرور ماشین آلات در محدوده لبه گود برداری

این موارد همگی از عوامل خطرساز در حفاری هستند که رعایت نکات ایمنی را به یک الزام تبدیل کرده است. هر یک از موارد ذکر شده سبب می شوند که دیواره دچار فروپاشی شود و یا برخی از اتصالات مانند برق و آب دچار قطع شدگی شوند.

حالا علت اصرار ما بر ضرورت استفاده از تجهیزات ایمنی به شکل فاحش مشخص شد و شما نیز آگاه هستید. پس بهتر است با رعایت نکات مربوطه و استفاده از تجهیزات ایمنی، امور حفاری را به بهترین شکل و با کمترین احتمال خطرات اجرا کنید. اما شاید سوالتان این باشد که مهم ترین عوامل بروز حوادث در حفاری چه مواردی هستند؟

  • ریزش دیواره گودال حفاری، ساختمان و تاسیسات موجود
  • سقوط وسایل نقلیه و دیگر وسایل متحرک به داخل چاه
  • دچار شدن به خفگی ناشی از کمبود اکسیژن
  • مسمویت کارکنان این حوزه توسط گازهای سنگین
  • مصدوم شدن کارگران بر اثر ریزش مواد ساختمانی و مصالح

شما می‌توانید راد حفاری را از مجموعه سپاهان برش کوه خریداری کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای حفاری

حفاری فرآیندی حیاتی در صنایع مختلف از جمله اکتشاف نفت و گاز، ساخت و ساز، معدن و انرژی است. برای انجام حفاری موثر و کارآمد، به مجموعه ای از تجهیزات تخصصی نیاز است.

حفاری یک کار عادی و ساده نیست که به راحتی بتوان وارد این حوزه شد و حفاری را انجام داد. لازمه این کار دانش لازم، فراهم کردن تجهیزات لازم برای حفاری است تا با شناخت کافی، بتوان یک پروژه با کیفیت را در پیش گرفت.

یکی از تجهیزات ضروری، دکل حفاری است. این سازه بزرگ پشتیبانی و پایداری لازم را برای عملیات حفاری فراهم می کند. این مورد شامل یک دکل است که رشته مته را در جای خود نگه می دارد و در کنار آن یک موتور یا منبع نیرو برای تولید نیروی مکانیکی مورد نیاز حضور دارد.

رشته مته یکی دیگر از اجزای حیاتی است که از مته، لوله مته و ابزار های مختلف حفاری تشکیل شده است. مته ابزار برشی است که مسئول ایجاد گمانه است. سیالات حفاری که به عنوان گل حفاری نیز شناخته می شوند، برای حفظ پایداری، خنک کردن مته و حمل برش سنگ به سطح حیاتی هستند.

سایر تجهیزات مورد نیاز برای حفاری شامل مخازن گل، شیکر های شیل و سانتریفیوژ ها هستند. مخازن گل، سیالات حفاری را ذخیره و نگهداری می کنند، در حالی که شیکر های شیل، قلمه های بزرگ تر را از گل حفاری حذف می کنند. از سانتریفیوژ ها برای جداسازی ذرات ریز تر از سیال حفاری استفاده می‌ شود تا اطمینان حاصل شود که در شرایط بهینه باقی می‌ ماند.

دستگاه راسول حفاری

نکاتی در رابطه با ایمنی در حفاری

نکته مهم و اول اینکه فاصله وسایل و دستگاه ها را از حفاری حفظ کنید؛ این فاصله باید حداقل یک متر از لبه محل حفاری باشد. اگر محل حفاری در مکانی پر تردد است، پیشنهاد می شود که کارکنان لباس های ایمنی مخصوص بر تن کنند تا آشکار باشند و مشکلی از این بابت پیش نیاید.

نکته ای که شاید برخی به آن توجه نکنند این است که حفاری های بیش از 4 فوت خطر وجود جو مسموم دارند؛ برای این حفاری ها لازم است که آزمایشات مدنظر انجام شود تا کارکنان و افرادی که از نزدیکی محل عبور می کنند، دچار مشکل نشوند.

استفاده از کلاه و تجهیزات ایمنی نیز برای کارکنان حاضر در محل بسیار ضروری است تا از بروز خطر جلوگیری کنند. اگر قصد دارید ماشین و تجهیزاتی را به اطراف چاه حفر شده منتقل کنید باید از سیستم های هشدار دهنده استفاده کنید تا از خطرات احتمالی کاسته شود.

سخن پایانی

این مقاله به منظور بیان اهمیت ایمنی در اطراف محل حفاری برای شما آماده شده است. سپاهان برش که تولید کننده دستگاه حفاری بروز جهان است، آماده خدمت رسانی به بهترین نحو است. برای اطلاعات بیشتر از قیمت و تعرفه دستگاه ها و راد حفاری می توانید با مشاورین ما در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *