روش حفاری سنگ های قیمتی

مقدمه

وقتی تصور می‌کنید که یک معدن سنگ‌های قیمتی ممکن است چه شکلی باشد، احتمالاً بسیاری از ما به یک چاه عمیق فکر می‌کنیم که در داخل زمین امتداد یافته و تونل‌های زیادی به آن متصل است. در حالی که این یکی از راه های انجام آن است، اما مطمئناً تنها فرآیند استخراج سنگ های قیمتی نیست. استفاده از ابزار ها و دستگاه های حفاری مانند دستگاه حفاری راسول از نمونه ابزارهای مورد استفاده در حفر معادن میباشد.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حفاری معدن با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

  1. استخراج چال باز

معدنکاری یا ریخته‌گری باز یا «چال باز» تکنیکی برای استخراج سنگ‌های قیمتی مانند الماس و سنگ‌های فلزی مانند طلا و نقره از سطح زمین با حفاری به سمت پایین است که در نهایت یک گودال ایجاد می‌کند. این روش زمانی استفاده می شود که گوهرها در نزدیکی سطح زمین قرار داشته باشند و زمین پوشاننده سنگ های قیمتی نسبتاً نازک باشد. معادن الماس ریخته گری باز می تواند بسیار زیاد باشد، تا 1.2 کیلومتر عرض داشته باشد. معادن سنگ های قیمتی رنگی بسیار کوچکتر هستند.

برای به حداقل رساندن آسیب و جلوگیری از ریزش بیش از حد سنگ، بیشتر دیوارها با زاویه ای کمتری باز می شوند. دیوارها به تدریج باز می شوند تا از ریزش سنگ ها از بالا تا پایین معدن جلوگیری شود. معمولاً یک جاده حمل و نقل در کنار معدن برای انتقال سنگ های قیمتی، سنگ معدن و سنگ های باطله وجود دارد.

هنگامی که معادن روباز تمام می شوند، اغلب تحت بازسازی زمین قرار می گیرند تا آنها را پر و تثبیت کنند. در مناطق خشک، گاهی اوقات آنها را به پارک های تفریحی، جوامع مسکونی یا مناطق تالاب تبدیل می کنند.

  1. معادن زیرزمینی

استخراج زیرزمینی شامل حفر چاه ها و تونل های زیرزمینی برای رسیدن به ذخایر سنگ مدفون است که سپس از طریق تونل ها به سطح زمین آورده می شود. سه نوع اصلی استخراج زیرزمینی برای سنگ های قیمتی وجود دارد:

تونلینگ : زمانی استفاده می شود که سنگ های قیمتی مانند زمرد به صورت درز در نزدیکی سطح قرار گرفته باشند. یک تونل از سطح به پایین تا سنگ دارای گوهر ساخته شده است. این ماینینگ معمولاً با انفجار یا استفاده از تبر برای برداشتن سنگ زبر انجام می شود.

چمبرینگ :  شامل یک محور عمودی است که در سنگ اطراف  فرو رفته است. تونل ها از شفت اصلی در سطوح مختلف به داخل  رانده می شوند. سنگ های قیمتی با انفجار بازیابی شده و سپس از طریق شفت به سطح منتقل می شوند.

غارنوردی بلوک : که اغلب در استخراج الماس استفاده می شود، روشی است که شامل تخریب یک سنگ قیمتی و سپس اجازه دادن به آن به طور پیوسته در زیر وزن خود فرو می ریزد. زیر سنگی که در آن «زنگ‌های حفاری» حفاری می‌شود، یک آندکات رانده می‌شود – این یک فضای خالی است که به سنگ گوهردار اجازه می‌دهد تا سقوط کند.

  1. حفر رودخانه

انواع سنگ های قیمتی را می توان در رودخانه ها و دریاچه ها (بسته به جایی که در جهان هستید) پیدا کرد، از جمله اوپال، یاقوت سرخ، آمتیست، جاسپر، گارنت، توپاز و بریل. هنگامی که این سنگ های قیمتی در بستر رودخانه یا دریاچه رسوب می کنند، معمولاً با استفاده از یکی از دو روش زیر استخراج می شوند:

حفاری مرطوب:  همچنین به عنوان پانینگ شناخته می شود، روشی است که در آن سنگ های قیمتی هنگام شستن رسوبات و سنگ های کوچک رودخانه جمع آوری می شود. در مرحله اول، معدنچی مناطقی را شناسایی می کند که شن های موجود در بستر رودخانه ممکن است حاوی سنگ های قیمتی باشند. سپس یک ماهیتابه بزرگ را پر از آب می‌کنیم و به عقب و جلو تکان می‌دهیم تا مواد سنگین در کف تابه جا بیفتد. مواد سبک تر روی تابه شسته می شود و سنگ های بزرگتر جدا می شوند. این مراحل تا زمانی تکرار می شود که حدود یک یا دو قاشق غذاخوری سنگ های قیمتی و رسوب در تابه باقی بماند.

حفاری خشک:  شامل مسدود کردن جریان رودخانه در دو انتها با استفاده از سدها، برای ایجاد یک منطقه خشک از رودخانه است که معدنچیان می توانند از آن برای جمع آوری سنگ های قیمتی استفاده کنند.

دستگاه سیم برش الماسه نمونه ای دیگر از دستگاه های کاربردی برای حفاری معادن است . اطلاعات این دستگاه را مطالعه نمایید.

  1. معدن دریا

ذخایر سنگ های قیمتی ممکن است در ساحل یا ممکن است در خارج از ساحل باشند. کانسارهای فرا ساحلی معمولاً شامل استخراج معادن در اعماق دریا هستند.

استخراج معادن در اعماق دریا یک فرآیند نسبتاً جدید است که در کف اقیانوس اتفاق می افتد. سنگ های قیمتی معمولاً با استفاده از سیستم مکش هیدرولیک یا سیستم سطل خط پیوسته استخراج می شوند. روش دوم روش ارجح است و مانند تسمه نقاله ای عمل می کند که از کف دریا به سطحی می رسد که در آن کشتی یا سایت معدن جواهرات مورد نظر را استخراج می کند و دنباله ها را به اقیانوس باز می گرداند. هزینه های این روش به این معنی است که از آن فقط برای استخراج الماس استفاده می شود.

همچنین لازم به ذکر است که جواهرات ارگانیک مانند کهربا و مروارید. کهربا، اگرچه اغلب با استفاده از معدن گودال حفاری می شود، اما می توان آن را با استفاده از تور از دریا نیز صید کرد .مروارید توسط غواصانی جمع آوری می شود که نرم تنان مرواریددار را از بستر دریا جمع آوری می کنند.

نتیجه

سنگ قیمتی شما از هر کجا آمده باشد و به هر نحوی که به مجموعه شما راه پیدا کرده باشد، هر قطعه فوق العاده خاص است و تمام شگفتی های مادر طبیعت را به نمایش می گذارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد حفاری معادن سنگ های قیمتی با گروه سپاهان برش کوه در ارتباط باشید. از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی کردید سپاسگذاریم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *