انواع حفاری در معدن

مته ها عملکردهای معدنی متفاوتی دارند، از ارائه نمونه های مختلف خاک به زمین شناسان برای تجزیه و تحلیل گرفته تا تسهیل استخراج مواد معدنی گرانبها که در غیر این صورت دسترسی به آنها دشوار بود.

چند روش برای حفاری وجود دارد؟

با پیشرفت صنعت معدن و فرصت های حفاری بیشتر، تعداد روش های حفاری افزایش یافت . خواه برای اکتشاف، تولید، پاکسازی زمین یا اهداف ژئوتکنیکی باشد، روش های حفاری وجود دارد که به هر هدف معدنی مورد استفاده قرار میگیرد.

مته سوراخ کن

حفاری مته،  ساده ترین شکل حفاری است. این نوع حفاری ، شامل چرخش دستی یک پیچ مارپیچ به داخل زمین است که معمولاً توسط دو نفر انجام می شود، اگرچه مته ها نیز می توانند روی وسایل نقلیه کوچک نصب شوند. هنگامی که مته به اندازه کافی به عمق زمین فر رفتند ، زمین توسط تیغه پیچ بالا می رود. این نوع مته به عنوان یک تکنیک شناسایی اولیه ژئوشیمیایی تخصص دارد، به این معنی که در خاک نرم تر برای یافتن مکان بهینه برای نصب مته بزرگتر استفاده می شود.

انفجار هوای چرخشی

انفجار هوای چرخشی رایج‌ترین روش حفاری کم عمق است که در آن یک جسم چکش‌مانند با پیستون مته را به داخل سنگ می‌برد و سطح سخت را به تراشه‌هایی تقسیم می‌کند که سپس از طریق هوای فشرده به سطح بالا برده می‌شود. این روش برای حفاری چندین سوراخ در مدت زمان کوتاه ایده آل است و برای تولید نمونه های زمین شناسی کمتر ایده آل است زیرا فرآیند ایربلاست می تواند کیفیت سنگ را به خطر بیندازد.

حفاری با گردش معکوس

گردش معکوس یک روش محبوب برای اکتشاف معدن است که شباهت هایی با انفجار هوای چرخشی و حفاری هوا دارد. از همان چکش پیستونی برای راندن مته به داخل سنگ استفاده می‌شود، با این حال، دکل‌های بزرگ‌تر و ماشین‌آلات مرتبط با حفاری با گردش معکوس اجازه می‌دهند که مته حتی بیشتر به داخل زمین رانده شود. سپس از هوای فشرده برای هدایت زمین تکه تکه شده به سطح استفاده می شود. این روش برای اکتشافات زمین‌شناسی ایده‌آل است، زیرا نمونه‌های بدون آلاینده تولید می‌کند و به جابجایی کمتری نیاز دارد و در نتیجه هزینه‌ها و زمان‌های برگشت سریع‌تر کاهش می‌یابد.

حفاری هسته الماس

حفاری هسته الماس گران‌ترین روش حفاری است، زیرا شامل استفاده از مته‌ای است که با الماس‌های صنعتی متصل به میله‌های حفاری توخالی برای استخراج یک استوانه سنگی پیوسته از چندین کیلومتر زیر زمین تقویت شده است. با این حال، این روش همچنین دقیق‌ترین نمونه‌های سنگ را تولید می‌کند، زیرا کل هسته یک کانی را می‌توان بر خلاف قطعات صرف به سطح آورد، و آن را برای به دست آوردن رکوردهایی در مورد استحکام، ترکیب، تخلخل و غیره ایده‌آل می‌کند.

استفاده از روش دستگاه سیم برش الماسه چیزی شبیه به این روش است  که میتوانید برای آشنایی بیشتر با ما در ارتباط باشید.

حفاری سوراخ انفجاری

حفاری سوراخ انفجاری روشی برای حفاری است که برای پاکسازی مقادیر زیادی از زمین و سهولت دسترسی به مواد معدنی زیر استفاده می شود. این شامل حفاری سوراخ در زمین است. سپس مواد منفجره در هر سوراخ قرار می گیرد و منفجر می شود. پس از انفجار، مواد شکسته پاکسازی می‌شوند و اگر حفاری و انفجار در زیر زمین رخ داده باشد، تونل‌های ایجاد شده در اثر انفجار مستحکم می‌شوند تا امکان ورود ایمن انسان فراهم شود. به جای مواد منفجره، از مواد آتش‌زای انفجار فشار گاز نیز می‌توان برای جابجایی سنگ برای حفاری استفاده کرد.

چه نوع دریل هایی وجود دارد؟

از آنجایی که عملیات استخراج با گذشت زمان پیچیده‌تر شده است، انواع جدیدی از دکل‌های حفاری برای پاسخگویی به تقاضای شرکت‌های معدنی پدید آمده‌اند. امروزه، مته‌های استخراج مختلف از ویژگی‌های متفاوت برای تکمیل انواع وظایف ماینینگ استفاده می‌کنند، در حالی که هم به صورت دستی و هم از راه دور خودکار استفاده می‌شوند. این دکل ها در اشکال و اندازه های مختلف موجود هستند و در فضاهای محدود و همچنین معادن بزرگ کار می کنند. در نتیجه، مجموعه وسیعی از دکل های حفاری استخراج سطحی برای انواع عملیات حفاری موجود است.

دکل حفاری چکشی سطح بالا

دکل های مته چکشی بالا مجهز به مته های هیدرولیک قدرتمند و همچنین چکش هستند. چکش به میله مته برخورد می کند و نیروی ضربه ای ایجاد می کند که به مته حرکت می کند و سنگ ها را جابجا می کند و آنها را در معرض هوا یا آب تحت فشار قرار می دهد. این نوع دکل به دلیل قابلیت اطمینان در سخت ترین شرایط و همچنین صرفه جویی در مصرف سوخت و هزینه های عملیاتی پایین شهرت دارد. هنگامی که این دکل حفاری با روش مته و انفجار همکاری می کند، فرآیند حفاری را کارآمد می کند.

 

دکل حفاری سطحی

هدف از دکل حفاری سطحی، سوراخ هایی با قطر زیاد به سمت پایین است که شامل یک چکش است که به پایین یک رشته مته پیچ شده است. مانند سایر دکل‌های حفاری، DTH سنگ را می‌شکند تا بتوان آن را با استفاده از هوا یا آب خارج کرد. این دکل خاص در حفاری سنگ با ظرفیت بالا در معادن، معادن روباز و پروژه های حفاری سنگ تخصص دارد.

 

دکل های حفاری توسعه

دکل‌های حفاری توسعه، وسایل نقلیه معدنی هستند که سوراخ‌هایی را در سطح بستر زغال سنگ ایجاد می‌کنند که می‌توان مواد منفجره را در آن وارد کرد و منفجر کرد. این وسایل نقلیه مدولار هستند، به این معنی که می توان آنها را به راحتی جدا کرد، حمل کرد و دوباره سرهم کرد. آنها همچنین می توانند برای توسعه معادن در مقیاس کوچک و تونل سازی در مقیاس بزرگ استفاده شوند.

جامبوهای تونل زنی

جامبوهای تونل زنی، ماشین های حفاری الکتروهیدرولیک مدولار همه کاره هستند که هم برای حفاری سریع  و هم برای حفاری و پیچ و مهره مکانیزه حفاری طولانی استفاده می شوند. جامبوها به عنوان ایستگاه های کاری ثابت عمل می کنند که یک اپراتور به طور ایمن عملیات معدن را از آن ها انجام می دهد که شامل یک، دو یا سه واگن مته است که از بهره وری و قابلیت اطمینان بالا اطمینان حاصل می کند. آنها به طور خاص برای کارهای حفاری و انفجار زیرزمینی استفاده می شوند، اما اگر سختی سنگ های اطراف مانع استفاده از ماشین های تونل زنی شود، می توانند در تونل سازی نیز استفاده شوند.

 

دکل حفاری پشتیبانی سنگ

دکل‌های حفاری پشتیبان سنگ برای نصب پیچ‌های سنگی طراحی شده‌اند که با انتقال بار از یک معدن بیرونی ناپایدار به داخل محدود (و بنابراین قوی‌تر) توده سنگ، سطح سنگ را تثبیت می‌کنند. این دکل ها ایمنی حفاری و انفجار زیرزمینی را با ایمن نگه داشتن توده سنگ و جلوگیری از غارنوردی آن تضمین می کنند.

 

دکل حفاری کم پروفیل

حفاری های کم پروفیل مته های معدنی هستند که در ارتفاع کم ساخته می شوند تا بتوانند وارد فضاهای محدودتری شوند که مته های معمولی به دلیل اندازه آنها نمی توانند وارد شوند. آنها برای توسعه، پشتیبانی از سنگ و حفاری تولید در بدنه های سنگ معدنی مانند معادن پلاتین و کروم ایده آل هستند. این دریل ها در انواع تک و دو بوم عرضه می شوند.

نتیجه

برای استخراج سنگ و مواد معدنی از معادن وسایل و راه های مختلفی وجود دارد که میتوانید از هر یک از آنها استفاده کنید. ما در این مقاله تعدادی از وسایل موجود را برای شما عزیزان معرفی کردیم. اما با همه یاینها باز هم تحقیقات نشان میدهد استفاده از دستگاه سیم برش الماسه بهترین گزینه برای حفاری سنگ میباشد. برای اطلاعات بیشتر ما را دنبال کنید. از اینکه تا اینجا با ما بودید سپاسگذاریم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *