مزایا و معایب استفاده از دستگاه سیم برش فولادی

مزایا و معایب استفاده از دستگاه سیم برش فولادی

تجهیزات و قطعات بکار رفته در هر صنعتی یک سری کارایی و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. یکی از این تجهیزات دستگاه سیم برش است که در صنعت معدن بسیار پُرکاربرد می‌باشد. از دستگاه‌های سیم برش اصولا برای جداسازی و برش کوپ‌های سنگی از توده‌های سنگ داخل کوه استفاده می‌گردد. این دستگاه یک برش دقیق و بسیار مناسبی را ایجاد می‌کند.

اصولاً افرادی که در این صنعت مشغول به کار هستند، از نزدیک این دستگاه را دیده و با آن کار کرده‌اند. اما برای عده کثیری هم ناشناخته می‌باشد. ما تصمیم گرفتیم در این مقاله اطلاعات کاملی را در مورد این دستگاه پرکاربرد به شما ارائه دهیم، پس تا انتها مطلب را مطالعه فرمایید.

تاریخچه پیدایش سیم برش

نقطه‌ی پیدایش و استفاده از این دستگاه پیشرفته سال ۱۹۷۰ میلادی می‌باشد. بعد از جنگ جهانی دوم برای آسان‌تر شدن عملیات استخراج از معادن استفاده و به کارگیری از این ابزار رونق پیدا کرد. ظهور این دستگاه و روش موجب پیشرفت بسیار چشمگیر و سریع در حوزه استخراج گردید، به طوری که بسیاری از هزینه‌های استخراج کاهش یافت. به کارگیری این دستگاه نسبت به روش‌های دستی بسیار آسان‌تر می‌باشد و ابزارهایی هم که به همراه فروش دستگاه سیم برش ارائه می‌شوند، اصلاً پیچیده نیستند. به طوری که حتی افراد و کارگران تازه وارد هم به راحتی آنها را شناسایی و مورد استفاده قرار می‌دهند. یکی از انواع دستگاه‌های سیم برش، نوع فولادی آن است که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

دستگاه سیم برش فولادی چیست

به دستگاهی که از سیم‌های در هم تابیده شده فولادی ساخته شده و برای به وجود آوردن اصطکاک بین سنگ‌ها و موادی به نام سیلیس، استفاده می‌گردد را سیم برش فولادی می‌گویند. این دستگاه از قرقره، نیروی محرکه، سیستم ایجاد کشش و بخش‌های متفاوت دیگری تشکیل شده است. دستگاه سیم برش فولادی با حرکت دورانی بر روی سنگ‌ها شروع به برش می‌کند. اصولا عملیات برش سنگ باید از سمت بالا به پایین انجام شود. زیرا در غیر این صورت عملیات سایشی که باید بین مواد ساینده و سنگ باشد، محقق نشده و در نتیجه برش صورت نمی‌گیرد.امروزه استفاده از این نوع سیم برش نسبت به دیگر سیم برش‌ها کاهش پیدا کرده است.

مزایا و معایب استفاده از دستگاه سیم برش فولادی

نحوه عملکرد دستگاه سیم برش فولادی

اصولاً عملکرد تمام دستگاه‌های سیم برش به صورت یکسان می‌باشند. فقط دستگاه‌ها نسبت به نوع سنگ و کوپ‌ها در فروشگاه‌های فروش دستگاه‌های سیم برش متفاوت هستند. عملکرد این دستگاه به این نحو است که سیم‌های فولادی را به دور سنگ‌های آماده برش قرار داده و شروع به برش آن می‌کنند. به دلیل محکم و سخت بودن سیم‌ها، پارگی اتفاق نیفتاده و هیچ آسیبی وارد نمی‌شود. البته در حین عملیات برشکاری برای خنک کردن سیم‌ها به خاطر حرارت ایجاد شده از اصطکاک سنگ و سیم، از آب استفاده می‌شود. این عمل موجب می‌گردد، آسیب‌هایی که از حرارت به سیم وارد شده به حداقل برسند.

مزایای دستگاه سیم برش فولادی

این نوع دستگاه یکسری ویژگی و مزایای منحصر به فرد خود را دارد که در ادامه به صورت تیتر وار به آن اشاره می‌کنیم.

  • عدم ایجاد آلودگی
  • عدم تولید سر و صدای زیاد
  • به کار بردن انرژی مصرفی بسیار کم
  • قابلیت استفاده در معادن زیرزمینی برای استخراج سنگ
  • نگهداری آسان و ساده از دستگاه سیم برش فولادی
  • طراحی ساده و آسان دستگاه
  • امکان استفاده در نقاط و محل‌های دوردست به خاطر وجود قرقره‌های هادی
  • کارایی و بازدهی بالا در برش سنگ های مرمریت
  • نوع دستگاه، زاویه برش و سرعت برش دستگاه نسبت به جنس سنگ‌ها متغییر و متفاوت می‌باشد.
  • قابلیت استفاده از این دستگاه در دو مرحله عملیات معدن

     مزایا و معایب استفاده از دستگاه سیم برش فولادی

معایب دستگاه سیم برش فولادی

همانطور که این دستگاه از مزایای خاص بسیاری بهره‌مند می‌باشد، از یکسری معایب هم رنج می‌برد. این  معایب موجب می‌گردند که میزان فروش دستگاه سیم برش نسبت به دیگر دستگاه‌های سیم برش پایین‌تر ‌باشد. این معایب عبارتند از

  • نیاز به پودر سیلیس در حین برش به عنوان یک ماده سابنده
  • سرعت پایین عملیات برش در این نوع دستگاه: همین عیب صدای بسیاری از افرادی که در قسمت استخراج سنگ هستند را درآورده است.
  • امکان پاره شدن و آسیب دیدن سیم‌ها هنگام برش سنگ‌ها
  • صرف هزینه زیاد نصب
  • صرف وقت بسیار در نصب

اشغال فضاها با سیم

به دلیل وجود سیم‌های در هم تنیده، فضای بسیار زیادی را از محل عملیات برای خود اشغال می‌کند. همین همین امر به یکی از معضلات استفاده از این دستگاه تبدیل شده است.

اختلال در پمپاژ آب

از دیگر مشکلات استفاده از دستگاه سیم برش فولادی، پمپاژ آب این عملیات برای خنک کردن سیم‌ها است که در بسیاری از مواقع توانایی آب رسانی مطلوبی را ندارد.

استهلاک تجهیزات

به مرور و با استفاده مکرر تجهیزات این دستگاه فرسوده شده و استهلاک آنها، باعث بی رغبتی کاربران می‌گردد.

نیاز به نیروی کار مجرب

شاید استفاده از آن خیلی آسان باشد، اما قطعا نیروی آموزش دیده و مجرب را می‌طلبد، تا آسیبی به آن وارد نشود.

حمل و نقل و جابجایی سخت

این دستگاه به راحتی قابل جابجایی و استفاده نیست.

آسیب سنگ در ضخامت‌های بالا

سنگ‌هایی که دارای ضخامت بسیار زیاد هستند، با این دستگاه به راحتی برش نخورده و آسیب جدی می‌بینند.

   مزایا و معایب استفاده از دستگاه سیم برش فولادی

جمع بندی نهایی

در این مقاله مزایا و معایب استفاده از دستگاه سیم برش فولادی ر بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که امروزه استفاده از سیم برش‌ها به عنوان یکی از وسایل پرکاربرد در صنایع معدن شناخته شده است. مهم‌ترین نکته که در استفاده از این دستگاه سیم برش باید مد نظر داشت بالا بردن راندمان استخراج و جلوگیری از هدر رفت سنگ در معادن می‌باشد. این دستگاه هم برای سنگ‌های سخت و هم سنگ‌های نرم کاربرد دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *