انواع دستگاه حفاری معدن را بیشتر بشناسید

مقدمه

داشتن دانش کافی از دستگاه حفاری برای کار در معدن ضروری است. اگر دانش شما در مورد دستگاه‌های مخصوص معدن کافی نباشد ممکن است برای شما خطراتی را به همراه داشته باشد. آموزش منظم همچنین داشتن درک کافی از ماشین‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنید یا نزدیک آن‌ها کار می‌کنید ضروری است.

هرکدام از این دستگاه‌ها کار خاصی را انجام می‌دهند و بسته به این که شما رو یا زیر زمین کار می‌کنید تغییر می‌کنند. همچنین با توجه ‌به مورد استخراجی مانند طلا و فلزات دیگر، زغال و یا نفت استخراج می‌کنید دستگاه‌های مختلفی وجود دارند. از دستگاه‌های حفاری تا کاوش، دستگاه تخریب و خردکن؛ صنعت معدن تمامی ابزارهای لازم را در خود دارد. در ادامه به بررسی انواع دستگاه حفاری موجود در معادن می‌پردازیم.

دستگاه حفاری معدن

سیستم‌های حفاری را بشناسید

به‌ طور کلی برای معدن‌کاری دو نوع دسته‌بندی کار بر روی سطح و کار زیرزمینی داریم. ماده معدنی و روش حفاری که برای استخراج به کار می‌رود، تعیین‌کننده نوع ابزارهایی است که معدنچیان در کار خود استفاده می‌کنند.

اما یک رویکرد اساسی که همیشه برای استخراج سطحی و زیرزمینی دنبال می‌شود مراحل زیر را شامل می‌شود.

1- مرحله استخراج که شامل حفاری، کندن زمین و یا ایجاد انفجار برای رسیدن به مواد معدنی است.

2- مرحله جابه‌جایی مواد که شامل دسته‌بندی مواد، ارسال مواد معدنی موردنظر به یک سایت فرآوری و حذف مواد نامربوط است.

3- مرحله فرآوری مواد که جایی است که مواد معدنی برای تبدیل‌شدن به محصول نهایی ذوب، خرد و خالص‌سازی می‌شود.

دستگاه حفاری معدن

دریل ‌های حفاری شاید یکی از مرسوم ‌ترین وسایل در کار معدن باشد. دریل‌ها مهم‌ترین قطعه برای اکتشاف و کارهای زیرزمین هستند. استخراج زیرزمینی تنها در حالتی امکان‌پذیر است که سنگ‌ها یا مواد معدنی بیش از حد عمیق نباشند.

دستگاه راسول حفاری وسیله‌ای متوسط، سبک و قابل ‌حمل و مرسوم است. این دستگاه به طور معمول در پروژه‌های چاله زنی، به ‌خصوص حفاری ‌های معدن سنگ‌های ساختمانی استفاده می‌شود. حفاری چاله‌های عمودی و افقی و قابلیت نصب روی دیواره‌ها برای حفر چاله از ویژگی‌های دستگاه راسل است. به دلیل سبک بودن این مدل از دستگاه‌ها یونیت راسل به‌راحتی توسط یک نفر قابلیت حمل و جابه‌جایی دارد.

دستگاه سیم برش

از دیگر دستگاه‌هایی که در معادن استفاده می‌شود، دستگاه سیم برش است. روش قدیمی معدن‌کاری که با انفجار و تخریب‌های گسترده انجام می‌شد باعث هدر رفت منابع و صدمات جبران‌ناپذیری برای محیط‌ زیست شده است؛ به همین منظور امروزه یکی از محبوب‌ترین روش‌های حفاری، سیم برش است.

دستگاه سیم برش که معمولاً سیم مغزی آن اره‌ای از جنس خرده الماس است و توسط یک موتور هیدرولیکی کار می‌کند. این موتور باعث می‌شود که دستگاه توانایی بریدن سنگ‌ها با سرعت بالا را داشته باشد. این دستگاه با استفاده از ذرات ریز الماس به‌عنوان ساینده می‌تواند سنگ و بتن تقویت شده را برش دهد. همچنین این دستگاه کاربردی و کم‌ هزینه‌تر از سایر تکنیک‌های برش است. صنایع معدنی معمولاً از این دستگاه حفاری برای برش سنگ‌های سخت به بلوک‌های بزرگ استفاده می‌کنند. آن‌ها سپس سنگ‌ها را برای پالایش بیشتر به کارخانه‌های فرآوری حمل می‌کنند.

به دلیل اینکه این دستگاه کارآمدی بالایی دارد و برش‌های کوچک‌تری می‌زند؛ در استخراج فلزات گران‌بها مانع هدررفت می‌شود. سیم الماسی برش در مقایسه با تیغه‌های برش جامد، استحکام کمتری دارد و احتمالاً خطرناک‌تر است. سیم الماسی در هنگام خم شدن، گیرکردن یا گره‌خوردن ممکن است پاره شود و به‌ صورت شلاقی حرکت کند. به دلیل ماهیت منحصربه‌ فرد دستگاه حفاری سیم‌برش، بیشتر اره‌ها گران هستند و برای کار با سیم الماسی طراحی شده‌اند.

پمپ هیدرولیک در این دستگاه به‌ آرامی کار می‌کند. این پمپ می‌تواند از راه دور از طریق لوله‌ های فشار بالا کار کند؛ به همین علت، فرایند برش نه‌ تنها ایمن و راحت است، بلکه لرزش و سروصدای کمی دارد. همان‌طور که گفته شد این روش مانع هدررفت است و سنگ بریده شده با کمترین آسیب استخراج می‌شود. در طول فرایند برش، سیم الماسی که با سرعت بالا در حال اجرا است توسط آب خنک می‌شود.

شیوه کار

در استخراج از معادن سنگ‌های زینتی و در روش حفر و انفجار از دستگاه حفاری معدن استفاده می‌شود. این دستگاه می‌تواند به‌صورت دقیق و بدون انحراف در عمق‌ها و قطرهای مختلف حفره‌هایی حفر کند. پیش‌تر گفته شد این دستگاه وزن کمی دارد؛ بنابراین می‌توان از آن در مکان‌هایی مثل پرتگاه‌ها که حفاری مشکل‌تر است، استفاده کرد.

برای حمل‌ونقل ساده‌تر، دستگاه حفاری راسول در دو بخش طراحی شده است؛ بدنه و دکل. بخش سبک‌تر دستگاه بدنه نامیده می‌شود. این قسمت توسط یک نفر به‌آسانی جابه‌جا می‌شود. نام دیگر این بخش یونیت است. قسمت دیگر این دستگاه که سنگین‌تر از بخش اول است دکل آن است. سبکی این دستگاه از برتری‌های آن در مقایسه با دستگاه حفاری‌ های دیگر است.

دستگاه راسول حفاری در شرایط مختلف اعماق مختلفی را حفاری می‌کند. این عمق برای معادن با سنگ‌های زینتی حداکثر 20 متر و معادن با عملیات استخراج به روش حفر و انفجار بین 30 تا 50 متر است. قبل از حفاری باید عمق مشخصی را تعیین کنیم تا بدانیم در کدام قسمت‌ها باید اقدام به حفر چاله کنیم.

در حفاری دستگاه‌های راسول از کپ و سرکپ استفاده می‌شود. کپ و سرکپ انواع مختلفی دارد و بسته به نوع سنگ معدن نوع و قطر آن تغییر می‌کند. نیروی چرخشی دستگاه که توسط هیدرو موتور تولید می‌شود. این نیرو توسط راد حفاری رابط که طول آن ۱ متر است، به کپ و سرکپ منتقل می‌شود. هرچه عمق معدن بیشتر باشد به تعداد بیشتری راد حفاری نیاز داریم.

به همین دلیل باید قبل از شروع حفاری عمق حفاری را تخمین زد. به دلیل عملکرد سریع، دستگاه راسول بیشتر در معادن کارایی دارد. لازم به ذکر است که سرعت این دستگاه به مواردی از جمله جنس سنگ موجود در معدن نیز وابسته است.

دریل حفاری روی سطح

دستگاه حفاری سنگ

به طور کلی به نفوذ و ایجاد حفره در سنگ ، حفاری سنگ میگویند که بیشتر مواقع با استفاده از خرد کردن سنگ به  حفاری در سنگ ها میرسیم. این حفاری ها معمولا در معادن سنگ اتفاق می افتد که با استفاده از دستگاههای خاص میباشد. دستگاه حفاری سنگ راسول بهترین گزینه میباشد. که میتوانید اطلاعات کاملتری در سایت بدست آورید.

سفارش و خرید ماشین‌آلات معدن

برای خرید و همچنین دریافت مشاوره در این زمینه کارشناسان ما در سپاهان برش در خدمت شما هستند. شرکت سپاهان برش محصولات خود را با نام تجاری سپاهان برش کوه عرضه می­کند. این شرکت پس از سال‌ها تلاش و کسب تجربه در ساخت دستگاه سیم برش اکنون به ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات معدن باهدف افزایش بهره‌وری و استخراج هر چه‌بهتر سنگ از معادن می‌پردازد. محصولات این شرکت شامل دستگاه برش الماسه، دستگاه مینی برش گردان، دستگاه مینی برش ثابت، دستگاه حفاری راسول، سیم الماسه و مغزی برش و همچنین تجهیزات جانبی تمامی دستگاه‌های فوق است.

دستگاه حفاری

شرکت سپاهان برش کوه یکی از برترین تولید کنندگان تجهیزات حفاری و برش می باشد که  موفق به تولید انواع دستگاه های حفاری و راد حفاری می باشد. این شرکت با تولید این دستگاه های با کیفیت گامی بزرگ در پیشبرد صنایع معدنی و استخراج مواد معدنی، برداشته است. امروزه با استفاده از این سیستم های پیشرفته میتوان در کمترین زمان بیشترین بهره برداری را داشت و مشکلاتی که در گذشته برای عمل حفاری پیش می آمد برطرف شده است. با وجود این دستگاه ها دیگر نیازی به انفجار و مته زنی نمی باشد از این رو محیط اطراف مانند گذشته دچار آسیب و مشکل نمی شود. کاهش هزینه با استفاده از این دستگاه ها برای حفر تونل از مزیت های بارز دستگاه حفاری می باشد که بسیار مورد توجه فعالان این بخش قرار گرفته است. میزان دقت بالای این دستگاه در حفاری از جمله نکاتی است که باید درباره ی این دستگاه ها در نظر گرفت.

قیمت دستگاه حفاری

 دستگاه های حفاری که از تولیدات شرکت سپاهان برش کوه می باشد کاملا با کیفیت می باشد و میزان کارایی بالایی نیز دارد. این دستگاه ها با قابلیت بالایی که برای آنها در نظر گرفته شده است، هم اکنون آماده ی بهره برداری می باشد.با توجه به میزان گستردگی پروژه های حفاری همچنین در نظر گرفتن نوسانات بازار و شرایط اقتصادی، قیمت این دستگاه ها نسبت هم متفاوت می باشند بنابراین برای تهیه و خرید این دستگاه ها باید قواعدی را در نظر گرفت از جمله میزان زمانی که صرف حفاری می شود همچنین وسعتی که پروژه ی مورد نظر دارد چرا که دستگاه های بزرگ حفاری در عین اینکه زمان اندکی را برای حفر صرف می کنند دارای دقت بسیار بالایی نیز می باشند. ازعوامل تاثیر گذار دیگر در قیمت این دستگاه ها میتوان به نوع سنگ هایی که باید حفر شوند و شرکت سازنده ی این دستگاه ها اشاره نمود. با این وجود شرکت سپاهان برش کوه این اطمینان را به مشتریان خود می دهد که با خرید راحت و آسان این دستگاه ها، با قیمتی مناسب و بصرفه ، فعالیتی موفق آمیز داشته باشند و در کمترین زمان به بهترین نتیجه دست پیدا کنند. از دستگاه های تولید و کاربردی این شرکت می توان به تولید سیم برش الماسه اشاره نمود که درنوع خود بسیار مثمر ثمر واقع شده است و توانسته در بخش برشکاری سرعت عمل ایجاد کند.

انواع دستگاه حفاری معدن

دستگاه حفاری شامل چندین نوع می باشد که هرکدام از انواع آن دارای ویژگی منحصر بفردی هستند. هر دستگاه حفاری قابلیت اجرایی خاص خود را دارد و سیستم آن طوری طراحی شده است که وظیفه ای که برای آن تعریف شده است را انجام دهد. اگر بخواهیم بطور کلی به دستگاه های حفاری را تقسیم بندی کنیم باید بگوییم دستگاه های حفاری به دو دسته ی ماشینی و دستی طبقه بندی می شوند. برای آنکه بدانیم برای عمل حفاری از چه نوع سیستمی باید استفاده کرد، نیاز است که بدانیم وسعت و شرایط پروژه چگونه است همچنین  ازنوع سنگ و جنس خاک پروژه نیز مطلع شویم. در ادامه بصورت جداگانه به انواع این دستگاه های حفاری خواهیم پرداخت پس با ما همراه شوید. شرکت سپاهان برش کوه علاوه بر ارائه ی خدمات صنعتی و معدنی از طریق دستگاههای پیشرفته حفاری، با استفاده از شیوه های مختلف نوین برش ورق در اصفهان ، نیاز صنایع مختلف را به فلزات دارای فرم تامین نموده است.

  • دستگاه حفاری سنگ: بطور کلی همانطور که میدانیم حفاری سنگ به معنای ایجاد سوراخ و حفره و نفوذ به درون سنگ می باشد که در بعضی مواقع این حفاری با هدف خرد نمودن سنگ انجام می شود.امروزه حفاری سنگ و بهره برداری از انواع آن گسترش پیدا کرده است و تحولاتی عظیم در آن ایجاد شده است. از مهمترین مواردی که میتوان گفت سبب افزایش حفاری سنگ شده است، پیشرفت در فناوری و تکنولوژی همچنین گسترش شیوه های و متدهای جدید حفاری، ترقی در زمینه ی کاوش و بررسی چگونگی تشکیل ذخایر، می باشد. دستگاه حفاری سنگ خود نیز دارای انواع مختلفی می باشد.
  • دستگاه حفاری ضربه ای: این روش را میتوان جزءروش های قدیمی حفاری سنگ بشمار آورد. همانطور که از اسم این دستگاه پیداست، حفاری با آن بدینگونه می باشد که با وارد نمودن ضربات ممتد مته به سطح سنگ سبب نفوذ و ایجاد حفره همچنین خرد شدن سنگ می شود. صرف زمان زیاد و نیاز به نیروی زیاد جهت وارد نمودن ضربه از معایب این روش می باشد.
  • دستگاه حفاری چرخشی:این روش جز روش های متداول در حفاری سنگ می باشد که درآن سیستم مته با اتصال به انتهای لوله های حفاری و به کمک نیروی موتور بصورت چرخشی در می آید و با ایجاد حرکت دورانی در سنگ نفوذ کرده و حفره بوجود می آورد.
  • دستگاه حفاری دستی : یکی از ساده ترین روش ها برای حفاری استفاده از ابزار ها و تجهیزاتی است که بصورت دستی مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش عمده ترین بار حفاری توسط انسان بدوش کشیده می شود و از ابزار ساده و کم هزینه در این روش استفاده می شود. این روش به زمان زیادی نیاز دارد بنابراین امروزه برای سرعت دهی به اجرای پروژه دیگر از این روش استقبال نمی شود.

کاربرد دستگاه حفاری سنگ

دستگاه حفاری امروزه یکی از مهمترین سیستم های پیشرفته  و مورد نیاز درصنایع معدنی می باشد چرا که با وجود این دستگاه ها دیگر نیاز ی به صرف هزینه های هنگفت نمی باشد همچنین محدودیت در حفاری مناطق مختلف بدلیل وجود  تجهیزات مقاوم و قدرتمندی که برای آنها تعبیه شده است ، برطرف شده است. کاربرد عمده ای که این دستگاه دارد حفر تونل برای استخراج مواد معدنی مورد نیاز انسان می باشد. همچنین وجود این دستگاه سبب شده اکتشافات نوینی درباره ی جنس خاک و سنگ مناطق مختلف بدست آید و بر اساس این اکتشافات جدید شاهد پیشرفت در تولید صنایع مختلف باشیم. اطلاعات از جزئیات جنس خاک و سنگ می تواند شناخت منطقه ای را از نظر پتانسیل ها و ظرفیت های کاربری آن افزایش دهد. دستگاه حفاری بسیاری از مشکلات گذشته را برای استخراج مواد معدنی برطرف نموده و نیاز به نیروی انسانی و خطراتی که آنها را تهدید می نمود، حل نمود. با پیدایش این دستگاه ها عمل حفاری به طرز چشمگیری سرعت گرفته است و نیاز انسان به این بخش بخوبی تامین گردیده همچنین پروژه عمرانی زیادی در زمان اندک به سرانجام رسیده است.

نتیجه‌گیری

دستگاه‌های مدرن استخراج علاوه بر دستگاه های آسیاب ریموند، بهره‌وری در کار معدن را بالا می‌برند. روش کار این دستگاه‌ها نسبت به روش‌های قدیمی، امن‌تر و ساده‌تر است. کار معدن یکی از سخت‌ترین کارهای موجود در تمام دنیا است. دستگاه حفاری‌ های مختلفی وجود دارد که هرکدام عملکرد خاصی دارند. برای کار در معادن بهتر است انواع دستگاه حفاری معدن را بیشتر بشناسید . عدم آشنایی با کارکرد و خطرات هرکدام از دستگاه‌‌‌ها شما را در معرض آسیب قرار می‌دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *